Od preletu našej novej Cessny F172P Skyhawk domov do Očovej už ubehol nejaký ten týždeň. Medzitým sme stihli zorganizovať malé stretnutie našich členov, priaznivcov a kamarátov, kde sme im našu novinku prvýkrát ukázali a predstavili. Stihli sme ju aj symbolicky pokrstiť, tak ako sa patrí, perlivým vínnym mokom a spoločným prípitkom, kde sme si zaželali veľa šťastných a bezproblémových hodín vo vzduchu. Teraz už prichádza čas, kedy tie želania o šťastných hodinách vo vzduchu musíme začať napĺňať.
Naša novinka vo flotile je v porovnaní s PS-28 Cruiser, ktoré sme prevádzkovali doteraz, trochu iné lietadlo. Či už je to z pohľadu letových vlastností, konštrukcie, spôsobu pilotovania, hmotnosti, ale aj počtu osôb na palube. I preto sa veľmi rýchlo stala stredobodom pozornosti a záujmu u nás v leteckej škole Sky Story ATO.
Prví záujemci už nakukli do kokpitu, oboznámili sa s teóriou a niektorí z nich si už stihli dať aj krátky zoznamovací let. Tí najrýchlejší, a nebolo ich málo, dokonca odlietali preškolenie, zažili malú zmenu, s ktorou sa veľmi rýchlo spolu skoordinovali a po niekoľkých okruhoch a nejakej tej hodine vo vzduchu sa tešia z nového typu v zápisníku letov.
A keďže sme chceli vedieť ako sa im lietanie s našou novou „stosedemdvojkou“ páčilo, aké boli ich prvé dojmy, pocity a zážitky, opýtali sme sa na to priamo zainteresovaných, vyspovedali sme pilotov a aj inštruktorov. Čo na to hovorili? To si môžete prečítať v nasledujúcich riadkoch.
Filip, pilot, inštruktor, FI: „Z pohľadu inštruktora s využitím lietadla na výcvikové účely je Cessna 172 skvelé lietadlo. Má takmer dokonalé letové vlastnosti, dobrú aerodynamiku, je vo vzduchu stabilná, bezpečná a poslušná na riadenie. Aj pri rýchlostiach nízko pod tými pádovými, pri rôznej úrovni vysunutia vztlakových klapiek to lietadlo stále letí a ani raz sme nezaznamenali žiadne náznaky prechodu do pádu. Dokáže odpúšťať vzniknuté chyby pilotáže. Pri výcviku potrebujete aj novým pilotom ukazovať tieto hraničné parametre letu z obálky lietadla, aby vedeli ako vo vzduchu reagovať. Je to ťažšie a mohutnejšie lietadlo oproti tým naším používaným pri základnom výcviku. To mu dodáva fantastickú stabilitu vo vzduchu aj pri nie ideálnych meteorologických podmienkach, čo je veľká výhoda. Pri bočnom vetre a turbulenciách sa aj ja, ako inštruktor so žiakom cítim v kabíne bezpečne. Treba si ale dávať pozor na možné vyplávanie pri pristátí. Veľkou výhodou je taktiež jeho prístrojové vybavenie a čiastočne digitálny kokpit. Ten zaručuje tak potrebný prehľad o letových, motorových a navigačných parametroch, ktoré sú nám k dispozícii hneď po spustení. A všetci sa samozrejme tešíme na nové možnosti lietania, ktoré nám s Cessnou do našej leteckej školy prichádzajú a to je prevádzka vo večerných a nočných podmienkach VFR a postupom času aj základné lietanie podľa prístrojov BIR a neskôr aj tzv. IFR. Veríme, že tieto momenty prídu čoskoro, lebo lietadlo je na to uspôsobené, dokonale osvetlené v exteriéri ako i v interiéri“.
Lucia, pilotka, PPL. „Ako prvá žena v leteckej škole Sky Story ATO som dostala príležitosť a možnosť lietať na štvormiestnej Cessne, čo je pre mňa pocta. Cessnu považujem za pohodový kľudný aeroplán. Cele preškolenie bolo bezproblémové, rozšírila som si typové spektrum, lebo mám už odlietané nejaké hodiny na C182 a tiež ma to čiastočne vrátilo späť, až do obdobia základného výcviku PPL, lebo ten som cely odlietala na malej Cessne 150. Oceňujem na tomto lietadle jeho dokonalé výhľady do priestoru okolo seba a pod sebou a pohodu na palube. Úplne iné pocity prichádzajú, keď mám letieť toto lietadlo v sóle a iné v plnom obsadení pasažiermi. Mam rada stabilné a bezpečné lietadlá, ktoré mi dávajú nový a dostatočný priestor na rozvoj seba a svojich schopností vo vzduchu a teším sa, že také budem lietať ako pilotka. To všetko už spomenuté pre mňa Cessna absolútne spĺňa. Po preškolení som maximálne nadšená a spokojná z návratu k tomuto štýlu a spôsobu lietania“.
Dano, pilo, PPL: „Lietať na štvormiestnej Cessne bol jeden z mojich snov od malička. Zobrať “pasažierov” na palubu lietadla, byť tvorcom ich leteckého zážitku a pri tom všetkom sa cítiť ako pilot malého dopravného lietadla, sú neopísateľné pocity sebarealizácie v inej dimenzii, v nebi. Vďaka SkyStory ATO sa pre mňa z malých hračiek stali veľké a moje dojmy z lietania sa ešte viac umocnili. Prejsť z PS28 Cruiser na Cessnu 172 bolo ako urobiť si “papiere” z osobného automobilu na autobus a to doslovne, pretože lietanie na Cessne je ako jazdiť v luxusnom autobuse po diaľnici. Bol som milo prekvapený pri preškolení, že prechod z “knipľa” na “barany” bol bezproblémový, ako aj lietanie na hornoplošníku. Je to iné a pritom krajšie. Čo ma najviac baví na tomto lietadle je, že sa pilot viac “narobí” pri lietaní ako pri malom športovom lietadle, o to viac je to zábavnejšie. Chcel by som poďakovať SkyStory, že som si mohol splniť tejto sen, ktorý plánujem v budúcnosti snívať na Cessne celé hodiny, ak VFR dopraje, ak nie, tak mám možnosť zvýšenia kvalifikácie na VFR noc, alebo až IFR a to zase vďaka kamarátom zo SkyStory.“
Text a foto: Filip, Lucia, Dano a Juraj Uhliar ©2024