Opäť sme sa raz rozhodli spríjemniť si zimný víkendový a z dôvodu nevhodného počasia neletový deň nezvyčajnou aktivitou. Na letisku fúkal silný nárazový vietor s pulzujúcou nízkou oblačnosťou a občasnými dažďovými prehánkami. To sú absolútne nevhodné podmienky na lietanie malých športových lietadiel, ktorými v našej leteckej škole disponujeme. Preto sme si v Sky Story povedali, že poďme skúsiť zažiť niečo nové, nepoznané a zaujímavé. Vyrazili sme teda na teambuilding.
Všetci veľmi dobre vieme, že náš vedúci výcvikov Andrej je vo svojom povolaní pilot – kapitán dopravného lietadla Boeing 737 NG. Aby nás všetkých „nasáčkoval“ na jump seat k sebe do kabíny skutočného lietadla je niečo nateraz nemožné. Chcel nám však aspoň ukázať, ako to v pilotnom priestore takého lietadla vyzerá a funguje. A tak nás zobral na simulátor. Je to statická nepohyblivá replika originálneho kokpitu Boeingu 737 NG. Vybavená je takmer totožnými panelmi, tlačidlami, vypínačmi a ostatnými súčasťami, čo sa týka veľkosti, vzhľadu, funkčnosti a systémových funkcií so skutočnými, použitými v spomenutých typoch lietadiel. Okrem hardware vybavenia je veľmi identicky možné podrobne simulovať aj jednotlivé systémy, avioniku, vonkajšie prostredie a podmienky za ktorých taký let prebieha.
Po pár kilometroch na cestách zrazu simulovane sedíme v Boeingu 737 NG, na letisku M.R. Štefánika v Bratislave /LZIB/. Zoznamujeme a spoznávame sa s kokpitom, veď by sme chceli radi aj vzlietnuť. Popri tom sa však na let musíme pripraviť, tak ako to je zaužívané. Počítame celkové zaťaženie lietadla, plánujeme trasu letu, na to potrebné množstvo paliva a kŕmime Flight Management System (FMS) dátami, nevyhnutne potrebnými ku všetkým fázam letu a následnému pristátiu. Spúšťame pomocnú pohonnú jednotku APU, potrebnú na rozbeh hlavných motorov. Zadávame rýchlosti, úrovne počiatočného stúpania lietadla, kurz letu a iné dáta na jeho bezpečný priebeh. No a potom už prišlo na rad lietanie. Vzlet z dráhy 04 bratislavského letiska, stúpanie smerom na Nitru do výšky 10 000 ft s návratom a následným pristátím na tom istom letisku, z ktorého sme vzlietali. Čiže po pár minútach sa vraciame na dráhu v používaní, tentokrát pre pristátie je to zo smeru 31 letiska v Bratislave.
Uskutočnili sme počas dňa niekoľko takýchto letov, za baranmi sme sa vystriedali spolu dvanásti a počas každého z letov sme navzájom komunikovali, navigovali, kontrolovali jeho priebeh a snažili sa maximálne možne spolupracovať v rámci dvojčlennej posádky, kapitána a first officera alebo druhého pilota tak, ako by za nami sedelo 189 cestujúcich a členovia palubného personálu. Posledný let bol zaujímavý a tak trochu odlišný, posádka sa počas neho musela popasovať s požiarom hlavnej pohonnej jednotky a riešiť tak mimoriadnu situáciu na palube. Aj napriek tomu však pristátie prebehlo úspešne.
Počas celého dňa na nás dohliadal, inštruoval a výrazne nám k dokonalému zážitku dopomáhal samotný Andrej a taktiež inštruktor Simulátorcentra na Gruzínskej ulici v Bratislave František Zuštin. Jednoducho a v krátkosti povedané, pre všetkých nás zúčastnených to bol zážitok, na ktorý len tak skoro nezabudneme.
Podobné aktivity nám výrazne napomáhajú posilňovať náš kolektív, získavať nové poznatky a skúsenosti, ale aj relaxovať a spoznávať sa navzájom. Nie vždy máme tú príležitosť stretávať sa na letisku počas bežného letového dňa v tak hojnom počte, ale spoločné akcie ako táto nám v tom výrazne napomáhajú.
Team Sky Story ATO